Ungdomens Tiomila, Skövde 2008

Nuorten suunnistajien kansainvälinen huippuhetki vuodessa on Nuorten Tiomila, joka juostiin tänä(kin) vuonna Ruotsissa 2.-3.8., Skövden kaupungin lähistöllä. LaiVelta mukana oli lähes keltanokkajoukkue sarjassa D18 (Kukkis, Kaisa, Salla, Sirpa, Anna, Essi ja Jenni, huoltajina Päivi, Seija ja Maami).

Matka alkoi torstai aamuna kello 10.00 Oulun linja-autoasemalta, kun 11 LaiVen ja vajaa 30 Pohjantähden nuoria ja huoltajia lähtivät matkaan. Matka jatkui Turkuun, mistä laiva lähti iltasella kohti Tukholmaa. Aamulla oltiin varhain Tukholmassa, josta matka jatkui kohti Skövdeä, mikä sijaitsee noin 300km Ruotsin pääkaupungista Göteborgiin päin. Kisapaikalle saavuttiin hyvissä ajoin, iltapäivällä perjantaina. Onneksi Ruotsalaisilla on homma hanskassa, ja toiveista huolimatta jouduimme Pohjantähteläisten kanssa aivan eri puolille majoitusaluetta. Pienten alkuongelmien jälkeen löysimme kuitenkin majoituspaikkamme: puolijoukkueteltan, josta muotoitui myöhemmin viikonloppua melkein uima-allas. Päivällä käytiin uimassa leirintäalueen lammessa, jotkut lensivät lampeen vaatteet päällä, jotkut uikkarit päällä. Kisakampaukset värkättiin lähinnä Sallan toimesta, koska Sallan kaverista tulee kampaaja. Paikallista aikaa klo 18.00 alkoi lasten viesti, jossa Pohjantähdeltä mukana oli yksi joukkue. Pikkuset suunnistivat sijalle 73. Illalla käytiin nukkumaan Maamin neuvontapalaverin jälkeen hyvissä ajoin.

Aamulla klo 05.30 pamahti D18-sarjan lähtölaukaus. LaiVen aloittajana toimi Kukkis. Ensimmäinen ja toinen osuus olivat pituudeltaan reilu 4km. Alku sujui mainiosti aina kuudennelle rastille saakka, Kukkis oli hyvin pääporukan mukana. Loppuradalla tuli MEGAPUMMEJA, joten LaiVe vaihtoi vaatimattomasti sijalla 83. Toiselle osuudelle matkasi Kainuun Rastiviikon voittaja Kaisa, ja teki hyvän suorituksen. Sijoitus nousi pari pykälää. Kaisa päästi matkaan Sallan, Sirpan ja Annan. Ensimmäisenä noin 2,6km parapel-osuudelta vaihtoa kohti pyyhälsi Salla sijoituksella 80., mutta aivan tuntumassa olivat myös Sirpa ja Anna. Hyvät suoritukset siis kaikilta! 4. osuudelle matkasi Essi, niin vauhdikkaasti, että repäisi samalla kartan kanssa Sallan sormesta Sport-Identin. Pikku paniikin ja etsimisen jälkeen Sport-Ident kuitenkin oli löydetty melkein K-pisteeltä, ja leimat saatiin tarkistettua. Essi saapui vaihtoon edelleen vauhdikkaasti suunnistettuaan noin 2,6km, pari pikku virhettä tehneenä ja päästi ankkurimme Jennin matkaan sijalla 80. Ankkuriosuudella oli kartan vaihto ja matkaa kertyi 6,4km. Jenni suunnisti tapansa mukaan vauhdikkaasti ja tarkasti, pieniä virheitä kuitenkin tuli, ainakin varvauksen jälkeen. Viimeistä vuotta Nuorten Tiomilassa ikänsä puolesta juossut Jenni toi LaiVen värit maaliin tyylikkäästi sijalla 75.

Viesti oli aamulla jo puoli kymmenen aikaan ohi, joten aamupäivä meni lähes kaikilla nukkuessa ja kerätessä voimia iltapäivän reeniin. Koko reissun ajan oli paistanut aurinko (siihen mennessä), mutta lauantai-aamupäivällä se alkoi. Kukkis heräsi yhtäkkiä siihen, kun hänen "sänkynsä" oli aivan märkä. Telttamme oli vaaravyöhykkeellä. Vettä tulvi sisään ikkunoista ja lattiasta. Suunnittelimme jo, että lähdemme kaupunkiin ostamaan kellukkeet. Aamupäivä menikin sitten lopulta positiivisten asioiden etsimiseen, ja niitä kertyi huomattavasti enemmän, kuin ikäviä asioita. Päivällä lähettiin sitten kaupungille syömään koko konkkaronkka linja-autokyydillä ja syömisen jälkeen aikaa jäi ehkä puoli tuntia myös shoppailemiseen, jonka jälkeen suuntasimme linkkurin nokan kohti reenipaikkaa. Reeni oli parireeni, jossa toisen piti vuorotellen mennä edellä johonkin rastipisteeseen, ja toisen piti sitten tietää missä oltiin. Harjoitus sujui hyvin, vettäkään ei satanut. Metsässä oli kummallisia aitauksia, ja kenelläkään ei ollut varmaa tietoa siitä, millaisten elukoiden kanssa juoksimme samassa aitauksessa. Kauhunhetkiäkin koettiin, sillä Jennin korvaan meinasi mennä hirvikärpänen. Onneksi Jennin rohkea suunnistuspari sai sen kiljunnallaan lähes katoamaan. Reenin jälkeen lähdettiin takaisin "kotiin", jo melkein kuivuneeseen telttaan. Osa porukasta meni uimaan jälleen lammelle, tällä kertaa mukana oli Valma valvomassa, ettei pojat heittele tyttöjä lampeen, kuten edellisellä kerralla... Osa porukasta meni suihkuun. Ruotsalaiset suihkut olivat hieman kummallisia, ne maksoivat yhden kruunun, ja just kun oli saanut laitettua shampoot päähän, vedentulo lakkasi ja piti työntää uusi kruunu. Kaikesta kuitenkin selvittiin, ja illalla mentiin aikasin nukkumaan jälleen.

Sunnuntaiaamuna heräsimme klo 06.00, syötiin aamupalat, kerättiin kimpsut ja kampsut ja lähdettiin kohti viimeistä kilpailua. Kilpailut olivat samalla Ruotsin mestaruuskisat erikoispitkillä matkoilla, me osallistuttiin vain kansallisiin, jotka järjestettiin samassa yhteydessä. Maasto oli lähes samanlaista, kuin edellisen päivän reenissä, siellä täällä kivimuureja, joiden yli piti kiivetä. Kisa sujui kaikilta oikeinkin mallikkaasti, joiltakin vähän enemmän, joiltakin vähemmän. Parhaimmasta sijoituksesta vastasivat kuitenki huoltajat: Seija sijoittui toiseksi kuntosuunnistuksessa ja Maami sijalle 3. D20-sarjassa. Kisan jälkeen käytiin suihkussa, jossa emme tunteneet kuuluvamme joukkoon: ruotsalaisilla oli hirveät rusketusraidat! Olimme kuin kalkkilaivan kapteeneita niihin verrattuna. Onneksi pesupaikalla saattoi puhua mitä sylki suuhun toi, kun kukaan ei toivon mukaan ymmärtänyt. Suihkuttelu kesti kyllä ennätysajan, sillä vettä tuli suihkusta tosi hitaasti. Kaikesta kuitenkin selvittiin taas, ja kisapaikalta lähdettiin vesisateen saattelemana ajelemaan kohti Tukholmaa. Matka sujui hyvin, kunnes noin 30km ennen Tukholmaa moottoritie eteni 20km/h, ja autoja oli PALJON. Poliisit ja ambulanssit menivät ohitse, kohta tuli hinausauto. Siitäkin kuitenkin selvittiin, ja satamassa oltiin noin kymmenen minuuttia ennen kello 18. Laiva lähti klo 19. Laivan buffet oli huonompi, kuin tulomatkalla, mutta siitäkin selvittiin... Taxfreestä kannettiin karkkia aika paljon ja humppiksessa rohkeimmat kävivät vetämässä Leevejen Rin Tin Tin:in. Nukkumaan mentiin kiltisti vähän yhden jälkeen.

Aamulla oltiin koto-Suomessa klo 07.00. Toimme mukanamme Turkuun vesisateen. Linja-automatka sujui nukkuessa ja katsoessa leffoja. Kotona Muhoksella oltiin noin klo 17. Reissu oli mukava, kiitos siitä LaiVen ja Pohjantähden porukalle!

Nuorten Tiomila joukkue vm. 2008: Kukkis, Kaisa, Salla, Sirpa, Anna, Essi ja Jenni, mukana myös lagledare Maami
Kisakampaus, mallina Kukkis
Aamun ensimmäiset herääjät (plus kuvaaja!)